Hoe ik werk

Iedere opdracht begint uiteraard met een persoonlijk gesprek en  bij het scherp formuleren van verwachtingen en resultaten. Wat speelt er in de organisatie? Is de opdracht duidelijk? Kan ik goed aansluiten op de organisatie met de hulpvraag? Kunnen we op basis van wederzijds vertrouwen aan de slag met de opdracht? Wat is het beoogde eindresultaat? Deze fase is belangrijk om ook de diepere lagen van problemen te onderkennen. Tussentijds evalueren we en stellen we indien nodig het traject bij.

Versterken van wat goed gaat
Binnen het onderwijs zijn de medewerkers het belangrijkste “kapitaal” van de school. Iedere verandering of activiteit moet daarom gedragen worden door de medewerkers. Op basis van waarnemingen en analyse breng ik mensen, belangen en krachten in balans. Mijn empathische wijze van sturing werkt daarbij sterk ondersteunend. Kenmerkend voor mijn aanpak is het versterken van wat goed gaat en om via gerichte interventies uitdagingen aan te gaan.

Expertise inzetten waar nodig is
Bij tegenstellingen in belangen zoek ik de verbinding en beïnvloed ik processen via een effectieve en planmatige aanpak. Verantwoordelijkheid geven en nemen is daarbij essentieel: iedere medewerker laat leiderschap zien in de rol die hij /zij heeft. Expertise  moet  ingezet worden waar dat nodig is, bijvoorbeeld in tijdelijke werkgroepen  die aan een onderwerp/opdracht werken.

Participatieve managementstijl
Ik hanteer bij voorkeur een participatieve stijl van leidinggeven. Als een situatie het vereist neem ik een meer dwingende sturende rol op mij. Dit doe ik vanuit een duidelijke visie op onderwijs en uitvoering.

Kwaliteit
Kwaliteit is een belangrijk onderdeel in mijn werkwijze. Dit bestaat voor mij uit zowel een goed lopend proces als een gedegen inhoud. Kwaliteitsverbetering ontstaat namelijk pas wanneer er urgentiebesef en draagvlak is voor beleid en noodzakelijke veranderingen.

Samen gaan voor het hogere doel
Ik ben enthousiast,  zoek verbinding en committent en werk op gestructureerde en planmatige wijze vanuit afspraken/richtlijnen/kaders. Ik ben resultaatgericht, kom mijn afspraken na en verwacht dat ook van anderen. Ik werk graag samen met anderen aan een verbetering.

Het is belangrijk dat iedereen binnen een organisatie meedenkt en meedoet aan verbetertrajecten. De focus moet liggen op het hogere doel, het doel dat we samen willen bereiken. Het kan soms zinvol zijn om met een voorlopers groep te starten, maar uiteindelijk moet een heel team of zelfs de hele organisatie mee in een verandertraject.

Kan ik u helpen om samen met uw medewerkers het hoger doel te bereiken? Laat het mij weten. Samen gaan we voor verbetering.